LOREENA McKENNITT – The Visit (1991)

The Visit

Loreena McKennitt – kto zacz? To kanadyjska artystka obdarzona anielskim głosem, w dodatku potrafiąca czarująco grać na harfie, akordeonie i pianinie. Jeśli ktoś szuka spokojnej celtyckiej muzyki na zimowy wieczór, niech sięgnie po którykolwiek z jej albumów, a na pewno się nie zawiedzie.

Ja wybrałem The Visit. Jest to czwarty krążek w dyskografii artystki, w której twórczości stałym elementem są takie instrumenty, jak: dudy, skrzypce, sitar, harfa czy akordeon. Nie inaczej jest na tej płycie, a spośród dziewięciu kompozycji na niej umieszczonych trudno jest wyróżnić jakąkolwiek. Każda ma swój urok i przypadnie do gustu miłośnikom celtyckich pieśni. Czy to będzie instrumentalny Between the Shadows, gdzie główne role odgrywają bębny, skrzypce, harfa i bałałajka, moje ulubione Tango to Evora z pozostającą na długo w pamięci wokalizą McKennitt, czy ponadjedenastominutowy, niespiesznie rozwijający się utwór The Lady of Shalott, bazujący na powieści Alfreda Tennysona. Niesamowity sopran kanadyjskiej wokalistki ukazują również All Souls Night oraz The Old Ways, który nieco przyspiesza w końcówce za sprawą miłej dla ucha partii zagranej na irlandzkim bębenku bodhrán. Na The Visit znajdują się też dwie tradycyjne pieśni – Bonny Portmore oraz Greensleeves, a całość zamyka nastrojowy Cymbeline z tekstem Williama Shakespeare’a.

Wszystkie kompozycje podlane są celtyckim i folkowym sosem, co wynika z fascynacji McKennitt tym rodzajem muzyki, dzięki irlandzko-szkockiemu pochodzeniu jej rodziców. Gdyby dodać do tego szczyptę world music (All Souls Night jest zainspirowany japońską kulturą), otrzymujemy smakowite danie na chłodny wieczór.

Na zachętę:

Loreena McKennitt – Tango to Evora Live

 

  1. All Souls Night (5:04)
  2. Bonny Portmore (3:57)
  3. Between the Shadows (4:03)
  4. The Lady of Shalott (11:05)
  5. Greensleeves (4:15)
  6. Tango to Evora (4:03)
  7. Courtyard Lullaby (4:50)
  8. The Old Ways (5:25)
  9. Cymbeline (4:48)

 

Loreena McKennitt – wokal, instrumenty klawiszowe, akordeon, harfa, bodhrán

Brian Hughes – gitara elektryczna i akustyczna, bałałajka

Al Cross – bębny

Rick Lazar – perkusja

George Koller – bas, wiolonczela, skrzypce, sitar, tamburyn

Tom Hazlett – bas

Anne Bourne – wiolonczela

Patrick Hutchinson – dudy

Hugh Marsh – skrzypce

 

© 2015 Frontier Theme