GENESIS – Foxtrot (1972)

Genesis - Foxtrot

Rok 1972 okazał się przełomowy dla Genesis. Album Nursery Cryme zyskał niesamowitą popularność we Włoszech, a odbijający się powoli od dna zespół nagrał Foxtrot, który przyniósł monumentalne dzieło zatytułowane Supper’s Ready, śmiało mogące nosić tytuł perły „rocka progresywnego”.

Album Foxtrot – czwarty w dyskografii Genesis – okazał się kamieniem milowym w kręgach art rocka. Znalazł nawet uznanie w Wielkiej Brytanii, ojczyźnie muzyków, która dotychczas traktowała zespół po macoszemu. Niesłusznie. Genesis miał już ustabilizowany skład, sukcesy w Belgii i we Włoszech, udany zlot miłośników zorganizowany w Watford, a także niekonwencjonalne pomysły na zawartość nowego albumu i przedstawienia jego treści na scenie.

Duży wkład w brzmienie Foxtrot miał Tony Banks, którego klawisze otwierają album. W Watcher of the Skies pojawia się monumentalny, melotronowy wstęp, mogący kojarzyć się z lądowaniem statku kosmicznego. Tekst opowiada bowiem o obcej istocie, która przybywa na Ziemię i obserwuje opustoszały świat. Klawisze Banksa, tym razem fortepianowe, otwierają również kompozycję numer dwa – Time Table, która okazuje się lżejszym utworem, dającym odetchnąć po rozbudowanym poprzedniku, ale również przygotowującym słuchaczy na kolejną epicką opowieść – Get ‘Em Out by Friday. Tym razem rzecz jest o bezlitosnych przedsiębiorcach działających na rynku nieruchomości, którzy wykorzystują każdą okazję do budowy kolejnych domów. Peter Gabriel wciela się tutaj na wzór rock-opery w kilka postaci, a sam utwór jest dość zróżnicowany metrycznie – przez osiem i pół minuty dzieje się w nim bardzo dużo. Can-Utility and the Coastliners to z kolei progresywna ballada, która z czasem nabiera ciężaru. W tym utworze każdy ma swój udział – wyróżniają się w nim organowe zagrywki Banksa, tekst i gitara Steve’a Hacketta, a także popis na perkusji Phila Collinsa.

Druga strona Foxtrot rozpoczyna się od Horizons – przepięknej miniaturki autorstwa Hacketta, który w końcu znalazł się na albumie jako kompozytor utworu. Ten króciutki pomost jest znakomitym wstępem do 23-minutowej suity Supper’s Ready, która jest swoistą truskawką… znaczy wisienką na torcie zwanym Foxtrot. Składa się z siedmiu części, a tekst jest luźno oparty na biblijnych wydarzeniach. W tej wielowątkowej opowieści Gabriel skupia się na sprawach miłości, nienawiści, wojny, iluzji i rzeczywistości.

Walking across the sitting-room, I turn the television off

Sitting beside you, I look into your eyes

As the sound of motor cars faded in the night time

I swear I saw your face change, it didn’t seem quite right

And it’s hello babe with your guardian eyes so blue

Hey my baby don’t you know our love is true

Pewnym zaskoczeniem może być wpleciona, niejako przez przypadek, Willow Farm – autorska piosenka Gabriela, w której tekście przeplatają się motywy z legend i bajek. Tuż po niej następuje najbardziej monumentalna i zapadająca w pamięć część Supper’s Ready, czyli Apocalypse in 9/8, będąca popisem głównie Banksa i Collinsa. Ostatecznie suita za sprawą As Sure as Eggs is Eggs (Aching Men’s Feet) powraca do początkowego motywu muzycznego, z tym że tekst ostatniej części jest mocno uduchowiony, a aranżacja dosyć sakralna. Ostatecznie dobro wygrywa nad złem, kompozycja wycisza się, a odtwarzacz pokazuje, że to już koniec tego nieco ponadpięćdziesięciominutowego krążka.

Za projekt graficzny albumu Genesis odpowiadał po raz trzeci (i ostatni) Paul Whitehead, który znów umieścił na okładce wiele symboli dotyczących tekstów znajdujących się na płycie, a także nawiązujących do poprzedniego albumu – Nursery Cryme. Samo wyrażenie „foxtrot” można interpretować jako „polowanie na lisy” (angielski sport dla arystokratów) lub „kobieta-lis” („trot” w języku staroangielskim oznaczało „starą, zrzędzącą kobietę”). Warto również wspomnieć, że na trasie promującej Foxtrot Gabriel zaczął wykształcać swój nowy sceniczny wizerunek, zakładając podczas utworów różne stroje i maski, które nawiązywały do tekstów z albumu. Z tego patentu skorzystał później Fish…

 

Na zachętę:

Genesis – Supper’s Ready (Live 1972)

https://www.youtube.com/watch?v=K04HYw25zdY

 

  1. Watcher of the Skies (7:23)
  2. Time Table (4:46)
  3. Get ‘Em out by Friday (8:35)
  4. Can-Utility and the Coastliners (5:44)
  5. Horizons (1:41)
  6. Supper’s Ready (23:05)

 

Peter Gabriel – wokal, flet, tamburyn, obój

Steve Hackett – gitara elektryczna, gitara 12-strunowa

Mike Rutherford – bas, gitara 12-strunowa, wiolonczela

Tony Banks – instrumenty klawiszowe, gitara 12-strunowa

Phil Collins – instrumenty perkusyjne

 

© 2015 Frontier Theme